جرم هواگ..............عجيب‌ترين کهکشان آسمان




















Blog . Profile . Archive . Email  


شگفتی های جهان

پاره ای از شگفتی های جهان

 اين نماي روبرو از تلسکوپ فضايي هابل، حلقه‌اي تقريبا بي‌نقص از ستارگان داغ و جوان را نشان مي‌دهد که به دور هسته زردرنگ کهکشاني غيرعادي موسوم به جرم هواگ در گردش است.

 حلقه‌اي تقريبا بي‌نقص از ستارگان داغ و جوان، به دور هسته زردرنگ کهکشاني غيرعادي موسوم به جرم هواگ (Hoag's Object) در حال گردش است. اين عکس نماي روبه‌رو که تلسکوپ فضايي هابل آن را تهيه کرده است، بيش از هر عکس ديگري جزئيات اين جرم را نمايان ساخته است. شايد اين عکس به اخترشناسان کمک کند تا سرنخ‌هايي راجع به نحوه شکل‌گيري چنين اجرام عجيبي را کشف کنند. 

مجموعه اين کهکشان حدود 120 هزار سال نوري پهنا دارد، که اندکي بزرگ‌تر از کهکشان راه شيري ما است. حلقه آبي که خوشه‌هاي ستارگان پر جرم و جوان در آن غلبه دارند، کنتراست شديدي با هسته زردرنگ کهکشان دارد که بيشتر شامل ستارگان پيرتر است. چيزي که به ظاهر «شکافي» است که اين دو جمعيت ستاره‌اي را از هم جدا مي‌کند، ممکن است در واقع شامل خوشه‌هاي ستاره‌اي فوق‌العاده کم‌نوري باشند که از اين فاصله ديده نمي‌شوند. نکته جالب حضور جسمي با شباهتي غيرعادي به جرم هواگ در موقعيت ساعت 1 درون اين شکاف است؛ جرمي که به احتمال فراوان يک کهشکان حلقوي دوردست در پس‌زمينه است.
کهکشان‌هاي حلقه‌اي‌شکل به روش‌هاي مختلفي ممکن است شکل بگيرند، که يکي از سناريوهاي محتمل در اثر برخورد با کهکشاني ديگر است. گاهي اوقات کهکشان دوم حين عبور از ميان کهکشان اولي شتاب مي‌گيرد، و لکه‌اي را در شکل‌گيري ستارگان بر جاي مي‌گذارد. اما در جرم هواگ هيچ نشاني از کهکشان دوم وجود ندارد، که اين گمان را ايجاد کرده است که حلقه آبي‌رنگ ستارگان ممکن است بقاياي تکه تکه شده کهکشاني باشند که از نزديکي آن گذر کرده است. برخي اخترشناسان تخمين مي‌زنند که اين رويارويي حدود 2 تا 3 ميليارد سال پيش رخ داده است.
اين کهکشان غيرعادي نخستين بار در سال 1950 / 1329 توسط اخترشناسي به نام آرت هواگ کشف شد. هواگ نخست گمان کرد که اين جرم با ظاهر غيرعادي‌اش که شبيه به حلقه دود است، بايد يک سحابي سياره‌نما و بقاياي ستاره‌اي خورشيدمانند باشد؛ اما خود وي خيلي زود اين احتمال را رد کرد، و اين ايده را مطرح ساخت که اين جرم مرموز به احتمال فراوان يک کهکشان است. مشاهدات انجام شده در دهه 1970 / 1350 پيش‌بيني وي را تاييد کرد؛ اگرچه جزئيات فراواني راجع به کهکشان هواگ کماکان به صورت يک راز باقي مانده است. اين کهکشان عجيب و غريب در فاصله 600 ميليون سال نوري از زمين، و در صورت فلکي مار قرار دارد.

 

منبع : kanoon.ir


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در شنبه 18 خرداد 1392برچسب:عجیب ترین , کهکشان , جرم هواگ,ساعت 16:20 توسط مبین یارویسی| |


Power By: LoxBlog.Com